Gå direkt till sidans innehåll

oopperatalo 

Serviceguiden 

Nationaloperan vill säkerställa ett trevligt operabesök för alla kunder. Vi hjälper gärna till med bokningen och planeringen av ert besök. På denna sida kan du läsa om Nationaloperans tjänster. Med biljetter betjänar Operans kundservice.

OperashoppenOperashoppen

I Operashopen kan du köpa unika produkter som inte säljs någon annanstans, fanprodukter försedda med autografer, böcker, cd- och dvd-skivor samt mycket annat. Shopen betjänar i Operahuset mitt emot biljettförsäljningen i entréhallen mot Operagränden. Shopen följer samma öppethållningstider som biljettförsäljningen och betjänar dessutom såväl före och efter föreställningarna som under pauserna.

Operashoppen

Pausservering

Beställ pausservering eller en skräddarsydd gruppmeny på förhand så kan ni njuta av föreställningen i lugn och ro utan att behöva stå i kö. Kanresta Operarestauranger erbjuder också både större och mindre grupper en möjlighet att äta middag i foajén före eller efter föreställningen. Begär en offert!

Restaurangtjänster

Entréservice och hittegods

Vi håller dina ytterkläder i förvar avgiftsfritt under föreställningen. Även ryggsäckar och stora väskor ska lämnas i förvar. Det är förbjudet att ta in mat och dryck i salongen.

Förfrågningar om hittegods kan ställas till den jourhavande vaktmästaren i entréhallen som vetter mot Tölöviken, mån–fre kl. 9–18, tfn (09) 4030 2306. Operan överlämnar med två veckors mellanrum hittegods till Finlands Hittegodsservice.

Textning

Enligt internationell kutym uppförs största delen av operorna på originalspråket. Det är lätt att följa med texten med hjälp av textmaskinen ovanför scenöppningen. Den text som sjungs visas också i översättning till finska, svenska och engelska.

Operahusets ingång vid Tölövikens sidaTillgänglighet

Vid huvudscenen och i Almisalen finns rullstolsplatser och området framför operahuset mot Tölöviken är reserverat för handikapparkering. I salongen vid huvudscenen finns induktionsslingor installerade. Läs mer om våra tillgänglighetstjänster.

Tillgänglighet

Guidade rundvandringar

De guidade rundvandringarna bakom kulisserna visar hur många kunniga insatser som döljer sig bakom en lyckad föreställning.

Rundvandringar

Programblad och tidningen Oopperasanomat

Du kan fördjupa njutningen av en opera- eller balettföreställning om du sätter dig in i bakgrunden till verket. Här kan du beställa intressanta publikationer på förhand och utan besvär.

Programblad och operatidningen

 

Publiksamarbete

Publiksamarbete är en verksamhetsform där Nationaloperan arbetar tillsammans med barn och unga samt andra publikgrupper som kräver särskilda åtgärder.

Publiksamarbete