Gå direkt till sidans innehåll

Alla nyheter

Alla nyheter

23 apr 2012

Sammanlagt åtta operor och baletter får premiär

Säsongen 2012‒2013 bjuder Finlands Nationalopera på hela åtta nya premiärer. Säsongen startar i mitten av augusti, och biljettförsäljningen för säsongens föreställningar inleds onsdagen den 11 april.

Mikko Francks sista säsong blir en blandning av Verdi, fransk opera och 1900-tal

Säsongen 2012‒2013 blir Mikko Francks sista som operachef och musikchef vid Nationaloperan. Franck har fungerat som överkapellmästare från år 2006 och konstnärlig ledare från år 2008. Hösten 2013 efterträder Lilli Paasikivi honom på posten som operachef efter att ha ingått i Nationaloperans solistgarde i många år.

Den sista repertoaren som satts ihop i Mikko Francks regi innehåller såväl Verdi, fransk opera som 1900-talsopera. Säsongen inleds med Leoš Janáčeks opera Fallet Makropulos, med Karita Mattila som gästande stjärna, och kulminerar på våren med Richard Wagners milstolpe i operahistorien, Tristan och Isolde. Mellan dessa får operapubliken njuta av Giuseppe Verdis mörka drama Don Carlos, Jules Massenets glödande exotiska Thaïs samt den intressanta kombinationen Béla Bartóks Hertig Blåskäggs borg och Ruggero Leoncavallos Pajazzo.

Fallet Makropulos handlar om en 300-årig sångerska, som har druckit ett mirakelmedel och därmed fått evigt liv. Operan regisseras av Olivier Tambosi och uppförs i samproduktion med San Fransisco-operan. På premiären 2010 blev de amerikanska kritikerna hänförda framför allt av Karita Mattilas prestation och ansåg den höra till hennes dittills finaste rolltolkningar. "Karita Mattila är som skapt för rollen som denna vackra, mystiska, odödliga kvinna. Den enda överraskningen var att hon inte har tagit sig an rollen för länge sedan", skrev The Classical Review. Fallet Makropulos får sin Finlandspremiär den 31 augusti med Mikko Franck som dirigent. För kostymerna och scenografin står Frank Philipp Schlössmann, och för ljussättningen Duane Schuler. Bland de övriga gästande solisterna kan nämnas Jürgen Müller och Jaakko Kortekangas.

Don Carlos, denna mörka berättelse om kärlek, politik och makt, som är förlagd till det forna Spanien, återges nu i ny tappning och storslagen uppsättning i Manfred Schweigkoflers regi. Premiären går av stapeln den 19 oktober, och därefter sätts operan upp på Nationaloperan i Prag våren 2013. För den gotiska scenografin står Walter Schütze medan kostymerna har skapats av den finländska modedesignern Heidi Wikar. Musiken dirigeras av Pietro Rizzo. Publiken får njuta av många stora finländska röster på samma scen: i huvudrollen får vi höra Mika Pohjonen, i rollen som Filip II Mika Kares och Jyrki Korhonen, som Rodrigo Tommi Hakala och Jaakko Kortekangas, samt som Prinsessan Eboli Lilli Paasikivi och Päivi Nisula. Som storinkvisitorer fungerar Gregory Frank och Koit Soasepp, medan rollen som Elisabeth innehas av Judith Howarth och Sandra Lopez.

 Den 25 januari blir det premiär för Massenets Thaïs, som inte har uppförts på Nationaloperan sedan 1930-talet. Berättelsen handlar om kurtisanen Thaïs och munken Athanaël, som vill rädda sin barndomsvän från ett syndigt liv men slutligen själv faller för den vackra Thaïs. I Nicola Raabs version, som tidigare har uppförts på GöteborgsOperan, utspelar sig inte händelserna i det forna Alexandria utan i kompositörens samtid, 1890-talets dekadenta teatervärld, där Thaïs är en prisad skådespelerska. I den virtuosa huvudrollen alternerar Malin Byström och Sabina Cvilak, och den glödande, färgstarka musiken dirigeras av Mikko Franck. Den färggranna scenografin och kostymerna har skapats av Johan Engels och ljussättningen av Linus Fellbom.

Den 12 april bjuder Nationaloperan på en sällsynt kombination: Leoncavallos Pajazzo och Bartóks Hertig Blåskäggs borg. Bägge verken regisseras av Vilppu Kiljunen, känd bl.a. för sina visionära regier av Spaderdam och Maskeradbalen. Pajazzo är ett drama där teater och verklighet blandas ihop i ett kringresande teatersällskaps föreställningar, när den svartsjuke teaterchefen misstänker att hans hustru är otrogen. Också Kiljunen leker med illusioner, och hans regi balanserar på den labila gränsytan mellan konst och verklighet. Hertig Blåskäggs borg är i sin tur en symbolistisk resa in i sinnenas djup under ledning av Bartóks fängslande, effektfulla musik. Hertig Blåskägg hämtar en ny hustru till sin borg. Hon kan inte låta bli att öppna de stängda dörrarna i borgen, en efter en. Scenografin för dessa två operor har planerats av Sampo Pyhälä, kostymerna av Mirkka Nyrhinen och ljussättningen av Kimmo Karjunen.

Under vårens Wagnerpremiär får publiken njuta av passionerad, berusande kärlek och musik, då Tristan och Isolde sätts upp i Elisabeth Lintons regi. Även om det kanske inte händer så mycket på scenen i operan, händer det desto mer i musiken i det nästan fem timmar långa verket. "Endast otroligt begåvade solister kan klara av detta, och de är inte många" konstaterade Wagner själv. På Nationaloperan innehas huvudrollerna av Marion Ammann och Robert Dean Smith, som tidigare har sjungit i rollen som Tristan i Bayreuth, Wien och Metropolitan. Brangäne sjungs av Lilli Paasikivi, Kurwenal av Tommi Hakala, och Matti Salminen är den självskrivne kungen Marke. Musiken dirigeras av Pinchas Steinberg. För scenografin står Steffen Aarfing, för kostymerna Marie í Dali och för ljussättningen Jesper Kongshaug. Premiären går av stapeln den 17 maj.

På operarepertoaren 2012‒2013 finns också klassiker från tidigare säsonger och hela fyra produktioner av Verdi: Georg Rooterings regier Aida och Rigoletto, publikfavoriten La Traviata och Vilppu Kiljunens regi av Maskeradbalen. Andra evigt populära verk som sätts upp är Mozarts Trollflöjten och Puccinis Tosca.

Genast i början av augusti gästar Nationaloperans orkester Åbo Musikfestspel och tävlar där i sportslig anda mot Stockholms Kungliga Operas orkester i konserten Orkesterkriget, som dirigeras av Mikko Franck.

Balettens jubileumsår kulminerar i Kenneth Greves Snödrottningen

Finlands Nationalbalett fortsätter att fira sitt 90-årsjubileum under hela år 2012. Höstsäsongens första, danshistoriskt intressanta premiär den 21 september är Ivan Liškas Le Corsaire (Piraten). Det här är första gången som Marius Petipas klassiker från slutet av 1800-talet ses på Nationalbaletten. Ivan Liškas version

baserar sig på Petipas koreografi och uppfördes  ursprungligen av Bayerska statsoperans balett år 2006. Scenografin och kostymerna har planerats av Roger Kirk och ljussättningen av Christian Kass. Baletten handlar om den unga grekiska kvinnan Medora som säljs som slavinna till Pashan, och hur den stiliga piraten Conrad förälskar sig i henne och räddar henne.

Jubileumsåret kulminerar den 23 november i uruppförandet av ett verk av Nationalbalettens balettchef Kenneth Greve, Snödrottningen, som riktar sig till hela familjen. Verket grundar sig på H.C. Andersens saga, och musiken har komponerats av Tuomas Kantelinen. "Snödrottningen har alltid hört till mina favoritsagor ‒ den är en effektfull hyllning till kärleken samt barnens oskyldighet och kraft", berättar Kenneth Greve. Sagovärlden skapas i samarbete med kostymdesigner Erika Turunen och ljusdesigner Mikki Kunttu.

Säsongens tredje premiär den 15 februari är en helaftonsföreställning inom nutidsdans som har döpts efter ett av Jiří Kyliáns kändaste verk, Bella Figura. Kylián skapade Bella Figura som en hyllning till människokroppens nakna skönhet, och verket framförs till hypnotiskt långsam musik av barockkompositörer såsom Vivaldi och Pergolesi. Verket som inleder hela aftonen, George Balanchines Four Temperaments från 1946, grundar sig på den medeltida synpunkten att människans karaktär består av fyra element. Det neoklassiska verket framförs till Paul Hindemiths komposition för stråkinstrument och piano. Dekonstruktionens mästare William Forsythe skapade ursprungligen sitt verk In the Middle, Somewhat Elevated för baletten vid Parisoperan 1987. Musiken till detta verk, som hör till Forsythes mest prisade minibaletter, är komponerad av holländaren Thom Willems.

Bland säsongens övriga godbitar kan nämnas John Crankos älskade Romeo och Julia och Sir Kenneth MacMillans sensuella Manon. På hösten anordnas också det populära klubbevenemanget Dance with Dancers, en workshop där dansarna får presentera sina koreografiska färdigheter, samt nutidsdansfestivalen I Love NYKY, som bjuder på ett plock av intressanta finländska nutidskoreografier. Därtill inbjuds dansläroinrättningar från olika orter i Finland att uppträda i Almisalen i november inom ramen för evenemanget Tanssikoulujen NykytanssiPaletti.

Bostonbaletten i Finland för första gången

Nationalbaletten har bjudit in ett av Nordamerikas främsta balettsällskap, Bostonbaletten, till början av höstsäsongen. Det är första gången sällskapet besöker Finland. Bostonbaletten leds sedan 2001 av finländskfödde Mikko Nissinen. Sällskapet ger tre föreställningar på huvudscenen, och det är fråga om en helhet av fyra verk med betoning på neoklassisk balett och nutidsdans.

Föreställningen inleds med Jorma Elos verk Plan to B, som Bostonbaletten uruppförde 2004. Elo arbetar som ordinarie koreograf för balettsällskapet sedan 2005. Detta är första gången Plan to B uppförs i Finland. Därtill får publiken njuta av Christopher Wheeldons Polyphonia till musik av György Ligeti, Helen Picketts Tsukiyo till musik av Arvo Pärt och William Forsythes The Second Detail till musik av Thom Willems. Bostonbalettens besök sponsras av Jane och Aatos Erkkos stiftelse.

Mikko Nissinen och Jorma Elo har båda studerat på balettläroanstalten vid Finlands Nationalopera och har också arbetat som dansare vid Finlands Nationalbalett. Bägge två har skapat sig en framgångsrik internationell karriär som dansare, Elo senare också som koreograf och Nissinen som konstnärlig ledare för Bostonbaletten.